Du som är kund hos oss kan anmäla dig till att få e-faktura. När du har e-faktura får du räkningen presenterad i din internetbank istället för att få den via posten.
Så fungerar e-faktura
E-faktura innebär att du får din faktura elektronisk till din internetbank. En e-faktura innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
När du har en ny e-faktura att betala får du besked om detta genom ett meddelande på din internetbank. Du kan på ett enkelt sätt titta på fakturan för att granska att allt stämmer. Du betalar räkningen genom att välja konto och godkänna betalning. Alla andra uppgifter är redan ifyllda.
Anmäl att du vill ha e-faktura
För att beställa e-faktura från Sameskolstyrelsen gör så här:
- Logga in i din internetbank. Observera att det inte fungerar i alla bankers appar. Om du inte får möjlighet att beställa e-faktura via din bankapp ska du istället logga in på bankens webbsida.
- Följ instruktionerna på din internetbank. Hur du anmäler dig skiljer sig mellan bankerna så om du har några frågor kan du kontakta den bank där du är kund för mer information.
- Alternativt kan du anmäla e-faktura när du betalar dina räkningar i din internetbank så får du upp en lista med företag som du just betalat till och som kan skicka e-faktura till dig. Anmäl att du vill ta emot e-faktura genom att markera ett företag i listan och fylla i anmälan.
Om du skulle ångra dig och inte längre vilja ha e-faktura kan du avanmäla dig i din internetbank.
Kontakta oss
Om du har frågor kring e-faktura från Sameskolstyrelsen kan du kontakta oss via:
Telefon: 0971-442 00 (växel)
E-post: ekonomi@sameskolstyrelsen.se
Att betala med e-faktura är
- Enkelt – räkningen kommer direkt in i internetbanken och du behöver bara godkänna den.
- Säkert – belopp, förfallodatum och OCR-nummer är ifyllda – det finns alltså ingen risk för feltryckningar.
- Billigare – ingen administrationsavgift tillkommer.
- Miljövänligare – större miljöhänsyn eftersom pappersutskicken minskar.